Напоследък все повече започна да се говори за компании, които стартират т.нар. ICO (initial coin offering от англ.) проекти.

Днес решихме да ви разкажем малко повече за тези проекти, как да разберете кои от тях наистина имат потенциал за растеж и кои от тях са чиста схема.

За да започнем отначало, нека първо припомним какво представлява първоначалното предлагане на монети (ICO):

Нерегламентирано средство, чрез което се набират средства за ново разработването на крипто валута, която разрешава даден проблем. Първоначалното предлагане на монети се използва от новосъздадените компании, за да заобиколят строгия и регулиран процес на повишаване на капитала, изискван от рисковите капиталисти или от банките. При този тип финансиране (който спокойно може да наречем crowdfunding), компанията предлага на потенциалните си потребители да закупят монети срещу фиатни или крипто валути.

Когато стартираща фирма иска да събере финансиране чрез първоначално предлагане на монети (ICO), тя обикновено създава план (наречен white paper), в който се посочва какъв е проектът, каква ще изпълнява той след завършването си, колко пари са необходими за предприемане на това начинание, колко от виртуалните монети пионерите на проекта ще запазят за себе си, какъв вид пари се приемат и колко дълго ще се провежда кампанията на ICO. По време на кампанията на ICO, ентусиастите и поддръжниците на инициативата на фирмата купуват част от разпределените криптокойни с фиатни или дигитални валути. Тези монети се наричат токени и са подобни на акциите на компания, предлагани на инвеститори в сделка за първоначално публично предлагане (IPO). Ако натрупаните пари не отговарят на минималните средства, изисквани от фирмата, парите се връщат на поддръжниците и кампанията се счита за неуспешна. Ако изискванията за средствата са изпълнени в рамките на определения срок, натрупаните средства се използват или за иницииране на новия проект, или за неговото завършване.

През изминалата 2017 година, множество новосъздадени компании стартираха такъв тип кампании, тъй като първоначалното предлагане на монети се превърна в революционен метод за финансиране. Ето и някои от успешните примери:

Monetha - въпреки че този проект беше пуснат не отдавна, размерът на набраните средства изненада много хора. Monetha (MTH) има за цел да предостави на търговците във всички отрасли глобално доверено търговско решение, задвижвано от блокчейна  на Етериум. Чрез достигането на 36.6 млн. долара по време на ICO кампанията , MTH показа, че хората имат големи очаквания, че този проект ще се развива напред.

Stratis - С цялото това говорене за пари на масата финансовите институции облизват устните си, искайки да получат парче от пая, а за тях Stratis е очевидният избор. Базираната в Обединеното кралство компания създаде платформа, която е съвместима с програмните езици .NET и C #, като в резултат продуктът привлича заклети потребители на продукти на Microsoft. Платформата nStratis дава възможност на бизнеса да създава, тества и внедрява персонализирани приложения, без да е необходимо да създава или поддържа собствена инфраструктура.

NEO - Докато Етериум се опитваше да се разцепи срещу Биткойн, NEO отиде още една крачка напред. Първият китайски блокчейн с отворен код има повече имена дори от вече покойния изпълнител Prince; но визията на Да Хонгфей и неговият китайски екип бъркат из източните морета на крипто валутите.

Известна като "China Ethereum", NEO използва и интелигентни заявки за договори, но с добавянето на децентрализирана търговия, цифровизирани активи и идентификация.

Примерите за успешни ICO кампании са много, но също толкова много са онези, които са с цел бързо “напомпване” и печалба за сметка на инвеститорите. Няма да разискваме кои са те, а по-скоро ще ви дадем няколко съвета, посредством които да проверите дали дадено ICO си заслужава и има бъдеще.

На пазара има много ICO-та, които се обявяват ежедневно, но повечето от тях не успяват да дадат отговор на един ключов въпрос. Ако не сте задали този въпрос, когато оценявате кампанията по първоначално предлагане, ви препоръчваме да започнете! След като прочетете whitepaper-a от началото до края, трябва да си зададете въпроса:

Трябва ли този проект / идея / услуга трябва да бъде реализиран чрез блокчейн, и ако да -  нуждае ли се от нова крипто валута, за да работи?

Много проекти, стартирани в крипто света, са чудесни идеи на теория, но малко от тях имат реална нужда или полза да бъдат направени чрез блокчейн технологията. Ако услугата или проектът вече съществува, освен ако не се пресъздаде идеята за изграждането в блокчейн и тя е достатъчно революционна, за да убеди хората да променят поведениято, което повтарят от години, не е възможно да се смята, че проектът ще бъде успешен и в дългосрочен план. Проектите, създадени единствено с цел създаване на собствена крипто валута, са обречени на неуспех.

Само защото досега не е направено посредством блокчейн или с крипто валута, не означава, че задължително трябва да се осъществи по този начин.

Една от тенденциите с ICO-тата в момента е да взимат услуги или идеи от аналоговия свят и да ги пресъздават с крипто валута, обвързана с него. Докато блокчейн технологията и крипто валутите революционизират много отрасли, е трудно да се повярва, че хората ще плащат за дентални услуги, използвайки дигитална валута. Dentacoin, но колко души го използват, отивайки при своя зъболекар в аналоговия свят?

Ако все пак откриете ICO, в чиито токени искате да инвестирате и отговора на по-горе псотавения въпрос е “ДА” - чудесно!

Сега е време да се присъедините към тяхната общност. Една от стъпките, които много инвеститори не успяват да предприемат, е, че не задават въпроси. Преди да инвестирате в тях, опитайте се да се присъедините към канал за телекомуникация или директна комуникация с хората в екипа. Достъпен ли е екипът? Те отговарят ли навреме на въпроси? Получават ли обратна връзка и дават актуализации за напредъка? ICO-та, които не могат да комуникират добре с общността си и не са много прозрачни в отношенията си, трябва да ви сигнализират само за едно - некоректност. Много от тези компании са в ранните етапи на развитие. Ако не могат да комуникират с най-ранните хора, които се интересуват от тяхната идея ... то това вероятно няма да се подобри, ако тяхната общност стане още по-голяма.

В тази връзка - проверете екипа от разработчици, маркетолози, уеб сайта им, както и LinkedIn профилите на екипа (ще се изненадате колко членове на екипи са уж слециалисти в областите си, но в резюметата им няма и един месец опит). Всичко това трябва да са сигнали за вас и инвестициите ви!

Четете, питайте, търсете обратна връзка и помагайте на други, които се интересуват!


3 Comments

Мария Димитрова · January 19, 2018 at 9:36 pm

Благодаря за статията. Много ми беше полезна.

Севдалин · January 20, 2018 at 2:50 pm

Благодаря за статията! Два въпроса – как разбираме дали проекта трябва да бъде реализиран точно чрез блокчейн, а не по друг начин? И от кое следва, че проекта се нуждае от нова крипто валута, или че може да ползва и съществуващите?

    Petya · January 22, 2018 at 4:44 am

    Здравейте,
    Въпросите са много хубави, но в същото време много обширни. Блокчейн-ът е технология, която позволява да се елиминират възможности за фалшифициране, имитация и корупция. Потребителите сами задвижват базата данни и следователно сами контролират целия процес.
    Що се отнася до крипто-валутите, те се създават или с цел да подобрят някой от аспектите на живота ни, или с цел да се финансира някой проект, който има добра и полезна идея за човечеството. Така, че конкретен отговор можем да дадем на въпроса Ви, само ако имаме конкретен пример.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *